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軽井沢カウンターポイント

Karuizawa Counterpoint

Location / Karuizawa, Nagano
Completion / 2008
Design / Hideki Tamura 
Collaborator / Tsunemi Araragi

Publication /
Shinkenchiku 住宅特集 2010.03

Casa BRUTUS 特別編集「21世紀・日本の名作住宅vol.2」

'Casa D' N.47 / Italy 
ARCH 2009.09 / Taiwan
and etc...

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コンクリート屋根を敷地上部より見おろす     撮影:淺川敏

都心で多忙な生活を送るクライアントが、家族やゲストとの貴重な時間を豊かな森で過ごすための別荘である。当初よりクライアントは外観から内部の様子が容易に予期できない家を要望した。それはゲストをもてなす上で十分理解できるものであったが、一方で山の斜面に位置する敷地周辺の森を歩き廻ってみると、そこには既にクライアントの望むような時間的属性が備わっているようにも感じられた。したがって、森を散策する際の拠点としてはもちろん、森の中をさまようような予期不能な出来事に満ちた時間が、この家自体で体験できたら素晴らしいと考えた。

 

敷地上部から見下ろすと、傾斜地の中腹にうねったコンクリート屋根が浮かんで見える。背後の山並に重なりあう有機的なシルエットは、湾曲したアプローチを下るに連れ変形し、やがて訪問者の頭上を覆うアーチへと変貌をとげる。屋根は駐車場の上部で傾斜した地盤に接地しており、その上ではインスタントに「山歩き」が体験できる。内部では、屋根の起伏がそのまま天井面に反映されており、周囲の森と同様に家の中でも散策が体験できる。敷地の地形は棚田状の段床として室内に介入し、訪問者の視線に多彩な変化をもたらす。エントランスから樹幹のような曲面壁の隙間を縫いリビングへ進むに連れ、天井は高く丸みを帯び、眺望は遠方へと開かれていく。各々の「樹幹」には本棚やキッチン、暖炉を取り込む大小さまざまの「ニッチ」が彫り込まれている。風呂の途中で本棚に「寄り道」してみたり、キッチンで料理しながら子供に目を配ると、背後の山並みの色づきに目を奪われたりと、ニッチから多様な振る舞いが無意識的に開かれ、日常的に偶然の楽しみや発見が生まれる。

 

家の内外を即興的に散策することで、一つの中心に身体を定位することなく、様々な場所から等価に奏でられるポリフォニーを体験できるアクティブな日常生活が実現する。山並とうねった屋根の、複数のニッチの、あるいは森と家のあいだに生ずる差異は、対位法(カウンターポイント)のように絶え間なく反復し、新たな創造的環境をもたらしていくことであろう。

The villa is a retreat for a client who leads a busy life in the city, seeking to spend precious time with family or guests in a rich forest. From the outset, the client requested a house that would not reveal its interior from the exterior. While it was understandable that the client requested a house that would not reveal its interior from the exterior for the purpose of entertaining guests, when walking around the woods surrounding the site on the mountain slope, we felt that the temporal aspect that the client desired was already present. Therefore, we aimed to create a house that would provide an experience of wandering through the forest, full of unexpected events, as well as serving as a base for exploring the forest.

Looking down from the upper part of the site, undulating concrete roofs appear to float on the mid-slope of the sloping land. The organic silhouette overlaps with the mountain range behind it, deforming as it descends the curved approach, eventually transforming into an arch that covers the visitor's head. The roof is grounded on the sloping ground above the parking lot, where visitors can instantly experience "mountain walking." Inside, the undulating roof is reflected in the ceiling surface, allowing visitors to explore the house like the surrounding forest. The topography of the site intervenes in the interior as terraced stairs and brings various changes of perspective to the visitor's gaze. As visitors weave through the gaps in the curved surface walls like tree trunks, from the entrance to the living room, the ceiling becomes high and rounded, and the view opens up to the distance. Various niches of different sizes, incorporating bookshelves, kitchens, and fireplaces, are carved into each "tree trunk." These diverse niches open up unconscious behaviors, leading to accidental pleasures and discoveries on a daily basis, such as taking a detour to a bookshelf in the middle of a bath or watching over children while cooking in the kitchen and being captivated by the colors of the mountain range outside.

By improvising a walk both inside and outside the house, an active daily life can be realized, experiencing a polyphony that is equally played from various places without being centered on one. The differences between the mountain range and the undulating roof, the multiple niches, and the gap between the forest and the house will constantly repeat in a counterpoint, bringing about new creative environments.

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