はじめに

 

建築は一過性の体験ではなく、長い歳月その場に慣れ親しむ過程で様々な発見を通じ、より深みを増すような「時間体験」ではないでしょうか。PODAでは、固定的な器としての建モノにとらわれず、日々豊かな変化に満ちた建築を提案します。

 

ときの建築に向けて

建築とは単に洒落た建モノのことではないはずです。建モノは「手段」として要請されますが、建築の「目的」ではないと考えます。建築は本質的に「持続(la durée」、すなわち連続的な時間の流れに身を投じることで得られる体験だと思います。楽譜を通じて音楽が生まれるように、建モノを通じて建築が生まれると考えても不思議はないはずです。しかし持続としての建築は、建モノがアフォードする可能性やサイクルが恒常化するにつれ、飽和状態に陥るリスクをはらんでいます(「習慣」化が進行するにつれ差異は消耗される)。日常的に建築は、無意識的な所作を通じて体験されるのが自然です。そのうえ「習慣」による恒常性(ホメオスタシス)、「記憶」による保存-表象システムは、共に主体の保持には欠かせない「時間の作用」であるがゆえ、建築をもってそれらの惰性に立ち向かうことは、決して容易なことではなさそうです。

 

ただし、習慣と記憶の円環運動に身をゆだねつつも、ひっそりとその輪を切り開き、らせん運動へと軌道転換するような第3の時間の作用として、「感性そのものの差異化」という方向性が残されているはずです。かつてジョン・ケージが試みた「偶然性の音楽」のように、建築が少なからず「未来」という、創造的な次元へと超出していくためには、私たちを習慣から「習得」へと誘い、偶発性(予期不可能性)にこそその活路を見出すような、なんらかの触媒が必要と考えます。しかし無論、偶然と発見に満ちた「とき」を育む、豊かな建築を生み出す手法が、安易に一般化され得るはずもなく、その都度異なる与件に対し個別に問いかけ、新鮮な日常が日々更新され続けてゆくような「差異の建築 - Differential Architecture」を、私たちは探っていくつもりです。

TOWARD TIME-BASED ARCHITECTURE

 

 

 

 

 

Architecture should not be merely about stylish buildings. Buildings will not be the "purpose," but the "means" of Architecture. As music emerges by means of musical scores, architecture will emerge as "duration (la durée - time experience)" by means of buildings. Duration in Architecture, however, involves certain risks to reach the saturation point (dissipation of difference), as its potential and cycle afforded by buildings become stable. It will be natural for Architecture to be experienced through our unconscious behaviors. Moreover, the internal stability, homeostasis, brought by "habit," and the system of preservation and representation brought by "memory," are both "the behaviors of time" indispensable to maintain the "subject". Thus it will not be easy to resist these momentum.

 

However, there should be the third behavior of time that "differentiates sensibility itself," pretending to yield ourselves to the circular motion of habit and memory, stealthily changing it into the spiral motion. It will be necessary for architecture to take on some sort of catalyst which leads us from "habit" to "acquisition," and finds the new way in contingency (unpredictability) as "Chance Music" once experimented by John Cage, so that it can transcend to the creative phase called "future." No matter how we try to find the way to generate "Time-based Architecture" which is full of contingencies and discoveries, it cannot be easily methodized. What we pursue with "Differential Architecture" will be rather engaged in the particular approach to every different precondition, so that we can continuously update our daily lives afresh.

(c) PODA, All Rights Reserved.    PODA一級建築士事務所 建築家 田村秀規

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